Sommerferien 2005 - Gardasøen

Så blev det endelig fredag den 24. juni – kun 6 måneder tilbage til jul. Vi skulle afsted på vores årlige sommerferie. Igen i år havde vi valgt at lade turen gå til Gardasøen i Italien, men dog kun en enkelt uge. Byen var igen Pescheria del Garda, men pladsen var ny - Camping del Garda. Ugen efter skulle vi på krydstogt, men mere herom senere.

Vi kørte fra Birkerød lidt over 8 fredag morgen i fin stil. Var i Rødby kl. 10 og kom med den første færge 10.15. Det gik jo helt fint. Det var en flot sejltur i næsten vindstille solskins vejr. På færgen skulle vi lige have lidt forsyninger til vore overnatning i Fulda, og nogle billige Cola til turen.

Lige som vi kom af færgen og skulle køre afsted, var der desværre en cykelist der blev kørt ned af en bilist 2 biler foran os. Og hun blev liggende helt stille. Mange ilede til for at hjælpe, så der var ikke brug for os. Så var det ellers bare sydpå. Hjemmefra havde vi lige været inde på trafikken.dk og undersøgt hvor der var vejarbejde i Tyskland. Anne-Lene have gjort mig os opmærksom på at denne mulighed fandtes.

Vejarbejdet nord for Hamburg blev vi ikke ramt af – heldigvis – da vi jo kom over via Putgarden. Det var først da vi nåede Hannover vi kørte i kø. Det var dog hurtigt overstået og vi var på vej videre. Ca. ved 13.30 tiden var det tid til at tanke Hondaen op. Der var også mange andre der lige skulle tanke op på det tidspunkt, så vi måtte holde i kø i ca. ½ time inden det lykkedes. Mens vi ventede stod bilen med tænding på så drengene kunne se film på den bærbare og køleskabet var også sluttet til. Og strøm kunne de bruge. Så det var ikke meget strøm tilbage da vi parkerede for frokost. Desværre skulle John lige ordene noget med pc’en så den blev sluttet til 12v stikket og så var den sidste strøm brugt og vi kunne ikke starte. Surt!!!! Jeg gik rundt til de danske biler jeg kunne finde for at høre om de skulle have et par strøm kabler, men nej – det var ikke tilfældet. Så måtte John ind og købe et par startkabler og så fik vi hjælp af en venlig fynbo, der selv havde prøvet noget tilsvarende året før. Ved 15.30 tiden kunne vi så endelig komme videre – lidt forsinket, men ved godt mod.

Nu skulle vi til Fulda. Vi nåede også fint frem til vores sædvanlige hotel. Men sikken en hede der var. Der var mindst 30 grader og komplet vindstille.  Vi spiste aftensmad på det lokale pizzaria overfor hotellet – helt lige som sidste år. Tilbage på værelset havde vi valget mellem at høre på larmen fra gaden fra de åbne vinduer, eller smelte med lukkede vinduer. Vi blev enige om at smelte lidt til drenge var faldet i søvn, og så lukke noget luft og larm ind. Det var dog ikke meget luft det kunne blive til, når der ikke var noget vind.

Næste morgen efter en god nats søvn og en god morgenmad var det afsted igen. Det gik rigtigt godt. Der var næsten ingen trafik og vi var hurtigt en time foran vores oprindelige plan. Vi var dog også kørt afsted en ½ time tidligere end planlagt. Men så nåede vi til München. Det tog os ca. 1½ time at køre 50 km.  Det var lidt surt, men pyt – vi var jo på ferie og havde god tid. Turen gennem Østrig og gennem Brennerpasset gik fint selvom vi tidligere på dagen havde hørt om 3 km kø ved Brenner, var den helt væk da vi nåede frem. Vi nåede til Gardasøen en time senere end oprindelig planlagt. Så skulle vi bare finde Camping del Garda. Faktisk kørte vi direkte dertil, men troede ikke det kunne være rigtigt. Og efter at have kørt lidt rundt og talt med Pet-gourmet i telefonen, fandt vi frem. Pia, Jan, Mathias og Nicklas vores nyfundne vennner fra Hjøring, var allerede ankommet og havde fundet sig tilrette. De havde venligst inviteret til aftensmad, så det var rigtigt dejligt. Så behøvede vi ikke selv tænke på det den første dag. Vi fik pakket lidt ud og så smuttede vi over til dem.

Søndag den 26. juni var der dømt pool-dag. Drengene sov til kl. 8 – helt vildt. Da morgenritualet var vel overstået, skulle vi alle smøres ind i solcreme. Og så var det op og bade. Selvom vi kun var der et par timer var drenge lige ved at få for meget sol. Og så var det på med t-shirts. Efter frokost slappede vi af og drengene legede og hyggede sig bravt. Så skulle vi lige have lidt købt ind. Det var ikke meget vi havde og aftensmaden skulle jo lige klares. Og lidt frugt og grønt skulle der naturligvis også med. Det er jo så sundt.  Senere tog John drenge med ned til poolen igen mens jeg fik pakket det sidst ud.  Om det var for meget eller for lidt tøj, jeg havde pakket, ville vise sig sidst på turen.

Mandag den 27. juni tog vi først en tur ind til Pecheria fordi der var market. Vi skulle se om vi kunne finde noget CSC cykeltøj til drengene. Det kunne vi desværre ikke, men det blev da til et par fodboldtrøjer i stedet. Bagefter kørte vi lidt videre op til en cykelforretning. Desværre var det hovedsageligt voksentøj de havde der, og slet ikke noget CSC-tøj til børn. Nu havde Axel fået nok. Nu gik den bare ikke længere, han ville hjem og bade. Efterfølgende tilbragte vi et par timer ved poolen inden vi skulle hjem og spise en lidt sen frokost. Vi var kun lige blevet færdige og drenge skulle lige slappe af over en film, da Mathias kom forbi og gerne ville ned og bade. Den var drengene fint med på. John og jeg kørte ned for at købe ind, da Pia og Jan og drengene kom til aftensmad. Det blev til endnu en hyggelig aften i deres selskab.

Tirsdag den 28. juni skulle vi alle til Gardaland en tur. Men drenge kunne selvfølgelige lige nå at bade et par timer, da vi først skulle afsted ved 2-tiden. Pia og Jan havde været der sidste år og havde foreslået, at vi skulle tage af sted sammen. Ca. ved 14. tiden ankom vi. Temperaturen var over 35 grader og der var bare VARMT. Drengene hyggede sig. Pia og Jan kendte rimeligt turen og kunne sørge for at vi kom rundt til de forskellige aktiviteter, uden at skulle gå alt for meget. Der var helt fantastisk flot. En stor pyramide over jorden, førte os ned under jorden på en flot tur rundt i Egyptens historie, Faroerne, Sfinx, sargofager og meget andet. Vi var på safari i Junglen med Tarzan og alle dyrene. Vi var dybt nede under sørøverskibe og oplevede en helt sørøverlandsby under jorden. Af de mange shows der blev vist blev det til Delfinshow, Magiske bobler, hundeshow og isdans. Ca ved 18-tiden gik Jan og John tilbage til bilerne og hentede friske forsyninger af drikkevarer. På ved tilbage lagde John mærke til at temperaturen nu var faldet til 33 grader. Imens de klarede det, skulle Nicklas og jeg en tur op i rutchebanen. Det var min første tur i en rutchebane med 2 loops og 2 gange twist, men jeg gjorde det. Det blev til mange andre aktiviteter vi fik prøvet og så sluttede vi turen af med en tur i toget rundt i Gardaland. Ca. ved 23-tiden var vi på vej ud til bilerne. Nu var temperaturen faldet til 27,3 grader. Varmt ikke?

Alle drengene, også de store tog en tur i flyvemaskinerne og så det hele lidt fra oven.

Det første skow vi så var isdans. Og der var dejligt køligt i det store telt. Det var helt rart at komme lidt ind fra varmen.

Så blev det til en tur i junglen med masser af vilde dyr og Tarzan allevegne.

Det næste show vi så var delfinerne.

Så var det lige blevet tid til en lille hvile pause, mens vi ventede på familien Jensen. Vi skulle lige have lidt at spise inden vi gik videre til endnu et show i et køligt lokale.

Nu var det ved at være sent. Desværre nåede vi slet ikke at besøge ridder borgen og se ridderturnering, men det må vi gøre til næste år.

Vi fik da lige et par billeder af drenge i ridderdragter.

Onsdag den 29. juni startede let overskyet. Det var helt rart efter alt det solskin de foregående dage. Der var marked i Lazise og vi havde besluttet os for at køre dertil og se om vi kunne finde det cykeltøj til drenge som vi havde lovet dem. Skyerne forsvandt hurtigt og vi gik rundt i Lazise i bagende solskin. Og lige som drengene havde fået nok af det hele, udrød Axel – se CSC tøj. Og så fik de deres tøj. Desværre havde vi ikke kontanter nok med til cykelbukser også, men da der var marked igen torsdag i Bardolino, kunne vi jo altid kører derop og få shortsene til dem. Efter marked kørte vi en tur til Bardolino for at besøge Lenotti. Desværre var der middagslukket. Så gik turen hjem igen. Efter frokost kom Mathias over forbi for at få os med op og bade. Til aften skulle vi på restaurant og spise. Vi havde besluttet os til at afprøve den lokale restaurant på campingpladsen. På vej derhen, begyndte det svagt at tordne. Men vi mente nok vi kunne nå at spise inden det brød løs. På restauranten anefalede tjeneren os, at sidde i tørvejr. Han mente kun der var ca. 30. min til regnen brød løs. Vi fik vores mad og bagefter skyndte drengene sig ned til spillerummet. Da vi kom derned kunne Sean stolt fremvise en stor håndfuld spillemønter, som han hade vundet. Drengene fik lov til at blive der mens vi gik hjem, for at rydde op uden for. Det var begyndt at blæse voldsomt, så alle løse genstande fløj omkring. Vi blev enige om at hente drenge inden det for alvor brød løs. Sean kom stolt hjem med et tøjdyr. Den havde han vundet med kranen, og den skulle jeg have, fordi jeg tidligere havde sagt til ham, at det var umuligt at vinde noget i den automat. Der var en voldsom blæst, som siden hen stilnede af. Men inden da forsvandt strømmen i et stykke tid. Og så kom regnen – ikke den voldsomme monsun regn, som vi havde forventet, men der kom regn. Ca. ved 21-tiden kom strømmen igen og vi kunne få gang i air-con’en igen.

Selvom vi havde sovet længe til morgen, havde det været en lang dag i Gardaland og trætheden sad stadig i kroppen, så vi gik rimeligt i seng. Ud på natten blev vi vækket af endnu en gang voldsom blæst med efterfølgernde lyn, torden og regn.

Torsdag den 30. juni startede let kølig – omkring 20 grader. Det var helt rart. Men varmen tog kraftigt til hen mod frokost. Vi kørte en tur til Bardolino for at finde markedet der, og købe cykelshorts til drengene. Vi kunne ikke se det fra vejen, så vi måtte bare parkere og gå lidt rundt. Og tro mig om ikke vi gik lige der til, og endda lige til boden med cykeltøjet. Da vi jo havde set det meste dagen før tog vi bare hjem igen. Efter frokost gik vi op til poolen og slappede af resten af dagen. Til aften skulle vi over til Pia og Jan og drikke slatter. Sidst på aftenen tog blæsten til igen og vi var sikker på der kom regn igen. Da vi kom hjem tog vi lige alt tøj og andet inden for. Og ganske rigtigt. I løbet af natten kom regnen sammne med lyn og torden og det blev ved og ved helt frem til ved 10-tiden næste formiddag.

Fredag den 1. juli var vi for første gang nødt til at spise morgenmad inden for pga. af regnvejret. Heldigvis klarede det op og vi kunne komme ud igen. Temperaturen holdt sig nede omkring de 20 grader frem til omkring middagstid. Så steg den igen til op omkring 30-35 grader. Efter frokost var vi lige en tur omkring poolen en sidste gang. Lørdag skulle vi jo afsted til Venedig.  Vi skulle også pakke sammen og gøre os klar til til krydstogtet næste dag. Jan og Pia skulle afsted meget tidligt lørdag og kom derfor lige over forbi og sagde farvel. Det havde været en dejlig ferie sammen med dem alle sammen.

Læs mere om vores dejlige krydstogt i middelhavet og alle vore dejlige oplevelser.