Sommerferien 2006 - Gardasøen - uge 1

Så blev det igen tid til at holde sommerferie. Efter en velafsluttet HF eksamen og nyudsprunget som student i en fremskreden alder, var det forberedelserne, indkøb og pakning der stod for døren.  Fredag den 30. juni 7:48 stævnede vi ud fra Stenhøjgårdsvej 33B med kurs mod Rødby og videre mod Garda Søen i Italien. Det gik nedover i fin stil med John’s nye Garmin GPS, så det var let at finde vej.  Vi nåede fint vores afgang fra Rødby kl. 10.15. På færgen fik vi gjort lidt indkøb til turen og drengene fik deres chokolade Euro lige som sidste år. Dem havde de ikke glemt. Det var meget vigtigt for dem igen at få disse chokolader. Axel talte flittigt sine penge, mens John og Sean studerede ruten og funktionerne på GPS’en.

Vel i havn i Puttgarden gik det så ned gennem Tyskland. Frokosten blev på den sammen rasteplads som sidste år, hvor vi løb tør strøm. Ved afkørslen mod Würzburg røg vi forbi pga. vejarbejde, med den klarede GPS’en snildt med en lille omvej på 10 min. Vi kom planmæssigt til et lille Gasthouse uden for Fulda, som vi fandt sidste år. Her havde de fået lavet nogle nye dejlige store familieværelser.  Aftensmaden fik vi i restauranten sammen med 3-4 andre hold danskere, der også havde fundet vej til det lille Gasthouse på landet.

Næste morgen kort før 9 gik turen videre mod Italien. Selvom vi mødte ”stau” var det ikke meget tid vi mistede på den konto. Det gik faktisk forbavsende let. Og vi fandt Camping du Parc første gang takket været Garmin. Har var familien Kristiansen ankommet ca. 1 time tidligere og havde fået et mobile home skråt over for os. Det var meget fint. Og så var det bare i gang med at pakke ud. Det var meget varmt, luftfugtigheden var utrolig høj og cikliderne. Det var en meget fin casa mobile og der var et lille pengeskab under sofaen. Sengetøj var inkluderet i lejen så det kunne vi have sparet at tage med. Da det meste var pakket ud kunne drengene lige nå en lille dukkert i poolen inden de lukkede. Efter aftensmaden kom familien Kristiansen forbi og vi fik en kølig øl og en hyggesludder.

Søndag var der dømt badedag. Poolen åbnede kl. 10 og drengene kunne ikke komme hurtigt nok af sted. Efter frokost kunne drengene så endelig købe noget i snack baren. Senere dukkede familien Kristiansen op. De havde været ude til frokost på deres lille favorit frokost restaurant. Resten af eftermiddagen legede alle tre drenge sammen. I løbet af eftermiddagen gik vi en tur til søen. Sean og Kim fik dykket noget, men Axel kunne ikke lide at få sand mellem tæerne ude i vandet. Om aftenen tændte vi op i vores nye Go-Anywhere Weber grill.

Og så var der tid til en is inden aftensmaden.

Mandag blev til endnu en badedag. Anne-Lene og Gunner skulle en tur til Affi og købe ind, så Kim blev hos os ved poolen.  Over en eftermiddags øl blev vi enige om at følges ad sammen til Lazise og spise aftensmad.

Tirsdag gik den ikke længe – nu måtte vi en tur til Lenotti i Bardolino og købe et par vine. Bl.a. købte vi et par Murlongo Lugana, som ikke er til eksport, en Amarone og et par nye vine.  Da Lugana’en var kold om eftermiddagen, måtte den smages. En ung frisk dejlig hvidvin. Axel skulle bestemme aftensmaden og vi gik ned på restauranten på campingpladsen. Der var godt gang i den. Tyskland og Italien skulle spille semifinalen i VM. Italien vandt i forlænget spilletid 2-0.

Onsdag skulle blive en dag der gik over i historien – Axel sov til kl. 10!!!! Da han langt om længe stod op kunne vi alle gå en tur til Lazise til marked, som blev afholdt hver onsdag. Drengene fik lidt legetøj, jeg fik set på både sandaler og tasker, men købte som sædvanlig ikke noget. Udover et par fodboldtrøjer til Emil og Rasmus Brügge købte vi ikke noget. På vejen hjem fra Lazise gik vi forbi en afrikaner der solgte figurer udskåret i træ. Da jeg stoppe og spurgte på prisen på en hest var den 150 Euro. Det var for dyrt og vi gik videre, men han forsatte med at sætte prisen ned og snart var han helt nede på 40 Euro. Noget at et prisfald må man sige.

Da vi kom hjem fik vi lidt frokost og i badetøjet og så var det ned til søen og leje en vandcykel med rutschebane i en time. Det var rigtigt sjovt. Vi sejlede et pænt stykke ud og hoppede i vandet. Sean var først i og Axel skulle lige tænke lidt over det, men så var han også med. Det skal vi helt sikkert prøve igen.  Bagefter var vi igen en tur ved poolen. Sean skulle bestemme aftensmad, og han bestemte vi skulle spise ude samme sted som i går.

Efter aftensmaden gik vi sammen med Anne-Lene og Gunner og alle børnene ned til stranden og spillede Vikingespil – drengene vandt. Aftenen sluttede af hos os hvor vi skulle smage en dejlig hvidvin som Fam. K havde købt tidligere på dagen. Frankrig vandt 1-0 over Portugal.

Torsdag sov vi for længe og John fik ikke sin daglige avis. Ikke godt for så kunne han ikke følge med i Touren. Det var slemt nok der ikke var TV, som han kunne følge med i. Efter morgenmaden tog vi endnu et spil scrabble, mens vi overvejede hvad dagen skulle gå med. John og drengene gik op til receptionen for at finde en vaskemaskine. De hvide håndklæder trængte voldsomt til vask. Så mens Axel og John tog en tur til poolen fik jeg klaret vasken. Efter frokost havde vi besluttet os til en tur i Safariparken ca. 5 km væk. Vores camping plads i Lazise var faktisk meget centralt placeret til mange af aktiviteterne omkring Garda Søen. Som sædvanlig ville drenge ikke med i første omgang, men blev revet med da vi først var der. Der var mange forskellige dyr vi kunne se på og også komme tæt på. Hos Løverne og tigrene havde en stor tiger taget ophold på vejen. Som det ses lagde han sig lige ved siden af bilen. Billederne er taget gennem bilruden for en sikkerheds skyld.

Bagefter gik vi op til den zoologiske have lige ved siden af, men det var rimeligt dyrt at komme ind, så vi blev enige om at nøjes med en is inden vi kørte hjem igen. Tilfældigvis fik man automatisk en lille turtaske når man købte tre is, samt en gratis adgang til zoologisk have når man købte en is. Denne kunne vi så måske bruge en anden dag. Så det var en god forretning at købe is der.

Vel tilbage på pladsen gik drengene op til poolen sammen med Kim, alt imens John og jeg nød en kølig Lugano sammen med lidt crustini og forskellige slags pesto. Til aften fik vi startet op i grillen igen med et par gode bøffer og nogle grønsager, og efter et spil scrabble gik vi ned til stranden for at få en is. Pludselig blæste det voldsomt op. Og så var det bare om at komme hjem hurtigst muligt. Der var en voldsom sandstorm fra stranden, så vi næsten ikke kunne se noget.

Fredag regnede det det meste af formiddagen, så det var ikke så let at komme i vandet. Vi besluttede os derfor til at køre en lille tur, og prøve og se om vi kunne finde vinproducenten Campagnola. Det lykkes da også, men de havde ikke en lille vinbutik så det blev ikke til vin fra den producent, men på vejen der op var vi kørt forbi Masi, og så smuttede vi lige en tur derind i stedet. Til aften havde vi aftalt med Fam K. at vi skulle lave mad og spise sammen.  Mændene styrede som sædvanlig grillen men kvinderne klaret alt det andet.

Det var så afslutningen på den første uge i Lazise - en rigtig god uge med både afslapning og oplevelser.

Den anden uge skulle blive mindst lige så god. Vil du læse om den ?